Tablet Game #EXITCOVID19 -tour in het bewegingsonderwijs

“De kracht van gaming en storytelling gebruiken om leerlingen vakoverstijgend te laten leren, bewegen en samenwerken. Dat is waar het in deze game eigenlijk om draait.”

Experimenteren met gaming in het bewegingsonderwijs

Iedere week zijn onze Heerenveense buurtsportcoaches actief in het basisonderwijs om bij te dragen aan betekenisvol bewegingsonderwijs aan zo’n 3000 leerlingen. Het team van vakleerkrachten zoekt daarbij altijd naar ‘het verhaal’ in een les waarom de lesinhoud voor leerlingen betekenisvol wordt. We willen natuurlijk dat het onderwijs écht aanspreekt, toewerkt naar een climax, keuzevrijheid biedt en voor iedere leerling op maat is. Om dit te bereiken leren we erg veel uit de ‘gaming-wereld’, wat we weer toepassen in de lessen. Al eens eerder schreef buurtsportcoach Sybren hier een blog over.

Zoeken naar een leuke afsluiting van het schooljaar tijdens de gymles. Op het eigen schoolplein.

We merkten dat veel scholen aan het zoeken waren naar een leuke afsluiter voor het schooljaar. Met ons team wilden we hier graag iets in betekenen. Voor de school, maar zeker ook voor iedere leerling. Gezien de maatregelen was de enige mogelijkheid om iedere school afzonderlijk buiten op het eigen schoolplein op te zoeken. We bedachten een uniek ‘game-concept’ waarmee we door de hele gemeente langs basisscholen konden touren. De titel van de game? #EXITCOVID19. Actueel en leerzaam.

Het verhaal in de ‘real-life game’

“De wereld is in beslag genomen door het COVID19 virus. Mensen worden ziek, de economie gaat kapot en ziekenhuizen raken overvol. Het is tijd dat dit stopt! Ieder land zet zijn beste geheime agenten-teams in om zo snel mogelijk een vaccin te creëren.

Om het vaccin te maken zijn super zeldzame ingrediënten nodig. Gaan de geheime agenten er in slagen om in alle uithoeken van de wereld de ingrediënten te verzamelen? Éé ding is zeker; lukt dit niet binnen de beschikbare tijd dan zal dit drastische gevolgen hebben voor de wereld.

Gelukkig is professor X in zijn geheime laboratorium al jaren onderzoek aan het doen naar het virus. Hij heeft waardevolle informatie en komt te hulp.

Welk team van agenten gaat de uitdagingen op haar zoektocht aan en vindt de super waardevolle ingrediënten voor het vaccin van Professor X?”

Virtuele opdrachten & ‘real-life challenges’

Leerlingen worden in de game uitgedaagd om opdrachten aan te klikken op een virtuele kaart. Bij de ene opdracht moet een virtuele rebus opgelost worden en bij een andere moet een ‘real-life’ startlocatie gevonden worden om een fysieke challenge aan te gaan. En dit allemaal om achter de code te komen om het zeldzame ingrediënt voor het Corona vaccin te bemachtigen. Haal je een bepaald aantal punten, dan mag je door naar het volgende level. Oftewel, een nieuw wereld-deel waarin weer een nieuw ingrediënt te verzamelen valt.

Het leaderboard laat de tot nu toe verzamelde ingrediënten en punten realtime per team geheime agenten zien.

Een mooie optie in de gaming-tool die we gebruiken om de games te maken is dat je als spelleider antwoorden kunt ‘reviewen’. We laten leerlingen bijv. video’s maken van bijv. een strijd-dans, of een bouwwerk die ze samen moeten maken. De spelleider, in dit geval de gele professor X, kan hier realtime feedback (en punten) voor geven vanuit z’n dashboard.

Na 1 week ‘on tour’ een kort verslag

Leerlingen vinden het fantastisch! En wij als buurtsportcoaches staan versteld van hoe lang de zelfsturende spanningsboog is doordat leerlingen de tablet gebruiken. Een spel van 1,5 uur spelen ze met veel enthousiasme tot het einde door.

“Het was goed geregeld en gedaan! Kids waren meer dan lovend!” Aldus een tevreden groepsleerkracht.

Vanwege het enthousiasme van scholen en groepsleerkrachten breiden we de tour uit en gaan we volgende week ook op pad naar schoolpleinen in de gemeente Heerenveen.

De activiteiten die we tot dusver geïntegreerd hebben in de game?

  • Mobiele Obstacle Trailer
  • Boogschieten
  • Ultimate Frisbee
  • Mega zaklopen
  • Voetbal sjoelen
  • Bamboestiek
  • Luchtdruk balschieten

Bewegend leren, vakoverstijgend onderwijs, zelfsturend leren, alles zit er in!

Leerlingen zijn continu in beweging, samen. We hebben nu al een paar keer zien gebeuren dat leerlingen die de gymles normaal gesproken niet écht leuk vinden nu het voortouw nemen. En dat is natuurlijk bijzonder. Het is geweldig om te zien hoe vaardig en creatief leerlingen zijn wanneer ze een uitdagende virtuele opdracht krijgen. De mogelijkheden zijn eindeloos; Scheikundige vragen beantwoorden tijdens de game? Check! Reken sommen oplossen? Check! Iets bouwen en het resultaat showen? Check!

Het moge duidelijk zijn. We experimenteren verder met dit concept tijdens onze missie om voor iedere leerling in de gemeente Heerenveen krachtig betekenisvol bewegingsonderwijs mogelijk te maken.

NEEM CONTACT OP

Neem contact op met Wiebren via de onderstaande gegevens:

- Email [email protected]

- Telefoon -